نوشیروان کیهانی زاده: پس از 5 روز تظاهرات خونین و پرتلفات در تهران و پاره‌ای از شهرهای دیگر، سی‌ام تیرماه‌1331 (21 جولای 1952) شاه که خود را در خطر دید تسلیم شد و علاوه بر نخست‌وزیری، حاضر شد که وزارت جنگ را هم به دکتر مصدق بسپارد.

شاه بعدازظهر آن روز و در اوج تظاهرات از مصدق خواست که باردیگر ریاست دولت را برعهده گیرد. دکتر مصدق به‌عنوان اعتراض به مداخلات شاه در امور اجرایی، از ریاست دولت کناره‌گیری کرده بود و شاه، ‌احمد  قوام (قوام‌السلطنه) را مأمور تشکیل کابینه ساخته بود که مردم در تهران، کرمان، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و چند شهر دیگر به پشتیبانی از دکتر مصدق به خیابان‌ها ریختند و تا بازگرداندن وی به ریاست دولت از پای ننشستند. دکتر مصدق تأکید داشت که نظام حکومتی ایران، مشروطه پارلمانی است و شاه قانوناً حق مداخله در امور اجرایی (دولت) را ندارد زیرا  رئیس دولت منتخب مجلس (نمایندگان ملت) است.

تأسیس خبرگزاری رویترز

«پال جولیوس رویترز» مؤسس خبرگزاری رویترز 21 جولای 1816 در آلمان به دنیا آمد. پدرش از روحانیون یهودی آلمان بود. وی به سال‌1848 به پاریس رفت و در آنجا به ترجمه مقالات روزنامه‌های فرانسه و ارسال این ترجمه‌ها برای چاپ در روزنامه‌های آلمان پرداخت. 
ضمن این کار، رویترز متوجه مشکل ارسال مطالب ژورنالیستی شد و فکر کشیدن خط تلگراف و نیز ایجاد یک خبرگزاری به سرش آمد و به سال‌1849 یک سرویس ارسال خبر بازار (اقتصادی)  را با کبوتر نامه‌بر و بعداً تلگراف میان آلمان و بلژیک ایجاد کرد. پیش از او 3خبرگزاری در جهان فعالیت داشتند: هاواس در فرانسه، کنتیننتال (وولف) در آلمان و آسوشیتدپرس در آمریکا، ولی رویترز تخصصی بود و ویژه اخبار و نظرات اقتصادی.

آخرین کشتار سرخپوستان به خاطر طلا

21 جولای 1993 (5سال پیش از ریاست‌جمهوری هوگو چاوز) صاحبان معادن طلا در یک منطقه جنگلی ونزوئلا، 13‌سرخپوست (بومیان قاره آمریکا) را کشتند که تازه‌ترین قتل عام سرخپوستان به دست‌سفید‌پوستان اروپایی تبار به خاطر طلا و تصاحب اراضی‌شان بود.
 بیش از 60 درصد جمعیت 27 میلیونی ونزوئلای 916 هزار کیلومتری را بومیان و نژاد مخلوط تشکیل می‌دهند. 3قبیله معروف سرخپوست زولیا، وویووو و تیموتوکیوکاس در ونزوئلا،  زندگی می‌کنند و معادن نفت در منطقه زولیا واقع شده‌اند. ونزوئلا با 96‌درصد باسواد و بهداشت و آموزش و پرورش مطلقا رایگان، علاوه بر نفت دارای معادن طلا، الماس و سنگ آهن است.

کد خبر 111984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز